Masz problem z bankiem, który udzielił Ci finansowania i nie wiesz, jak rozwiązać spór? Otóż pomocny okazuje się arbiter bankowy, czyli osoba odpowiedzialna za zweryfikowanie złożonej reklamacji w banku. Z tego artykułu dowiesz się, czym zajmuje się arbiter, jak poprosić o pomoc taką osobę oraz ile to kosztuje.
Arbiter bankowy – czym dokładnie się zajmuje?
Różnorodne oferty bankowe stale kuszą potencjalnych klientów do skorzystania z atrakcyjnych warunków finansowych. Nie bez powodu chętnie korzystamy z wielorakich produktów oferowanych przez banki. Zdecydowaną popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju zobowiązania, zwłaszcza kredyty hipoteczne, które możemy zaciągnąć w celu uzyskania wymarzonej nieruchomości. Nie zawsze jednak umowa z bankiem przebiega pomyślnie. Zdarza się, że w niektórych sytuacjach powstaje spór, którego samodzielnie nie potrafimy rozwiązać, a bank odrzuca nasze reklamacje. Wówczas, jeśli nie chcemy przenosić sprawy na drogę sądową, możemy skorzystać z usług arbitra konsumenckiego.
Arbiter bankowy to osoba zajmująca się rozstrzyganiem pozasądowych sporów zaistniałych pomiędzy klientem a bankiem, z którego oferty skorzystał. Najczęściej powstają one w wyniku:
— Nieprawidłowego naliczenia zbyt wysokich odsetek, np. gdy spłacamy kredyt gotówkowy, hipoteczny lub innego rodzaju pożyczkę.
— Niewłaściwego wyliczenia rat kredytowych.
— Niedozwolonych klauzul w umowie między bankiem a klientem lub niedostateczne poinformowanie konsumenta.
— Odmowy zwrotu środków za nieautoryzowane transakcje kartą lub nadpłaconych odsetek i innych opłat podlegających zwrotowi.
— Wysokich prowizji za wydanie dokumentów.
— Niekorzystnych ofert cross-selling.
Wniosek do arbitra bankowego wzór
Warto pamiętać, że w przypadku gdy chcemy skorzystać z usług arbitra konsumenckiego, w pierwszej kolejności musimy rozpocząć postępowanie reklamacyjne. Konieczne jest więc najpierw złożenie reklamacji do banku, z którym mamy spór, a dopiero w przypadku jej odrzucenia lub wydania decyzji, która nas nie satysfakcjonuje, możemy wnioskować do arbitra o pomoc w rozwiązaniu problemu.
We wniosku musimy umieścić:
— Dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail).
— Dane banku (pełna nazwa, adres siedziby, adres oddziału, w którym podpisano umowę).
— Określenie żądania, które zawarliśmy w piśmie reklamacyjnym złożonym do banku.
— Określenie wartości przedmiotu sporu.
— Uzasadnienie.
Konieczne jest wniesienie opłaty arbitrażowej, która wynosi: 50 zł w przypadku, gdy wartość przedmiotu sporu przekracza 50 zł lub 20 zł, gdy roszczenie obejmuje kwotę mniejszą niż 50 zł. Pamiętajmy, że jeśli orzeczenie arbitra zostanie wydane na naszą korzyść, bank zwróci nam całą opłatę, z kolei w przypadku ugody otrzymamy połowę kwoty.
Po złożeniu wniosku pozostaje nam oczekiwać na informację od arbitra, czy dana sprawa została przyjęta w celu rozpoznania. Pamiętajmy, że arbitraż bankowy nie obejmuje wszystkich sporów, zwłaszcza tych przekraczających konkretną kwotę. Jeśli otrzymana odpowiedź jest pozytywna, w ciągu 90 dni zostanie wydane orzeczenie, wobec którego zaistnieje konieczność zakończenia sporu. Wówczas najczęściej zachodzą trzy różne opcje rozstrzygnięcia. Są to:
— Ugoda między stronami sporu;
— Rozstrzygnięcie na korzyść klienta;
— Rozstrzygnięcie na korzyść banku.
Arbiter konsumencki przeprowadza szczegółową analizę wszystkich pozyskanych informacji i dokumentów dostarczonych przez obie strony. Brane są pod uwagę również aktualne przepisy prawne oraz Kodeks Etyki Bankowej. Najczęściej arbiter samodzielnie analizuje całą sprawę bez udziału stron w sporze. Rzadziej zdarza się, że rozpoczyna rozprawę, na której obie strony muszą się stawić.