co zrobić jak bankomat wciągnie kartęWielu osobom z pewnością przydarzyła się ta niezręczna sytuacja, w której bankomat wciągnął kartę i… nie wiadomo, co robić dalej. Czasem zdarza się, że jest to wina użytkownika, ale równie dobrze wpływ na to może mieć problem z samym bankomatem. Co zrobić jak bankomat wciągnie kartę? Czy jest jakieś szybkie i bezpieczne wyjście z tej sytuacji?

W jakich sytuacjach bankomat zatrzymuje kartę?

Tak naprawdę powodów może być kilka, począwszy od Twojego roztargnienia, na problemach z systemem czy z bankomatem kończąc. Zdarza się też, że wynika to z zasad działania danego banku czy też ze względów bezpieczeństwa. Jakie więc mogą być przyczyny takiego stanu rzeczy?

– skończenie się terminu ważności karty

– uszkodzenie karty (mechaniczne) bądź błędy w odczytywaniu danych

– użycie zastrzeżonej karty

– niedziałający bankomat

– niewyciąganie karty z czytnika przez zbyt długi czas

– kilkukrotne wpisanie nieprawidłowego PINu.

Co zrobić jak bankomat wciągnie kartę?

Przede wszystkim: nie panikuj. Karta nie wpada do czarnej dziury i nie ginie po niej ślad. Z takiej sytuacji istnieje kilka wyjść. Po pierwsze, nie odchodź od razu od bankomatu. Być może to tylko chwilowe zawieszenie maszyny, które szybko minie. Wówczas istnieje szansa, że bankomat odda kartę. Jeżeli odejdziesz od razu, istnieje ryzyko, że kartę znajdzie inna osoba. 

Kolejną kwestią jest to, czy wciągnięcie karty wynika z Twojego niedopatrzenia, czy z niedziałającego bankomatu. Jeśli to drugie, sprawa jest prosta – zgłoś awarię urządzenia. Pod jaki numer zadzwonić, gdy bankomat nie wyda karty? Znajdź na bankomacie naklejkę, na której widoczny jest numer telefonu. W przypadku, gdy znajdujesz się przy bankomacie zlokalizowanym w oddziale banku, po prostu zgłoś to do pracowników, a oni przekażą to dalej. O awarii należy poinformować dział obsługi klienta, niezależnie od tego, jaki jest to bank. 

Bardzo istotną, a może nawet najistotniejszą kwestią jest zastrzeżenie karty. W tym celu wystarczy zadzwonić na infolinię swojego banku, nawet jeśli bankomat należał do innej firmy. Warto pamiętać, że zastrzeżenie a blokada karty płatniczej to dwie różne rzeczy. 

Poza tym numery telefonów do konkretnych banków znajdują się zwykle w internecie. Jeśli chodzi o bank Millenium kontakt jest podzielony na kategorię, aby usprawnić proces rozwiązywania problemów. Podobnie jest w przypadku Nest Bank – infolinia odsyła do konkretnych działów w zależności od tematu rozmowy. 

Jeśli zastanawiasz się pod jaki numer zadzwonić, gdy bankomat nie wyda karty, zapamiętaj prosty numer ogólny do Systemu Zastrzegania Kart, uruchomionego przez Związek Banków Polskich: 828 828 828. System ten działa całą dobę, siedem dni w tygodniu. Zapamiętanie tego numeru przydaje się, gdy nie możesz znaleźć odpowiedniej naklejki z kontaktem na bankomacie lub gdy naklejka jest np. zniszczona. Kontakt ten przyda się też, gdy tego typu wypadek zdarzy się za granicą.

Czy mogę odzyskać kartę z bankomatu?

Od jakiegoś czasu nie ma możliwości odzyskania wciągniętej przez bankomat karty. Kiedyś była taka praktyka. Kartę odsyłano wówczas na adres domowy lub była ona do odbioru w placówce. Nie było więc konieczności wnioskowania o nową. Teraz jednak procedury się zmieniły. 

Jeżeli bankomat wciągnie kartę, bank ją niszczy, niezależnie od tego, dlaczego została ona zatrzymana w maszynie. Ma to związek z bezpieczeństwem, ponieważ niezniszczenie karty stwarzałoby ryzyko dostania się je w ręce osób niepowołanych. Nie musisz się jednak martwić. W takiej sytuacji trzeba po prostu zawnioskować o nową kartę bankową, a w czasie oczekiwania na nią korzystać z innych dostępnych opcji płatności, w tym chociażby z BLIKa, Google Pay czy Apple Pay. 

Bankomat nie wydał pieniędzy i zatrzymał kartę — co teraz?

Jeśli bankomat nie pobrał pieniędzy z konta, a tylko wciągnął kartę, wówczas najlepiej skorzystać z podanych wyżej rozwiązań. Sprawa może wydawać się nieco bardziej skomplikowana, gdy pieniądze zostały pobrane, ale niewydane w bankomacie, a dodatkowo karta utknęła. Pamiętaj, aby w każdej takiej sytuacji sprawdzić stan konta i upewnić się, czy jakieś środki zniknęły. Bywa bowiem, że choć maszyna nie wyda gotówki, transakcja jest zaksięgowana, a pieniędzy na rachunku ubywa. 

Wówczas jedyną opcją jest zgłoszenie zaistniałej sytuacji w swoim banku. Można na przykład złożyć reklamację. Kiedy sprawa zostanie wyjaśniona, środki wrócą na Twój rachunek w ciągu kilku dni. 

Pozostawienie karty w bankomacie

Najbardziej niebezpiecznym przypadkiem jest pozostawienie karty w bankomacie. Oczywiście nikt nie robi tego celowo, zdarza się to w roztargnieniu. Niemniej wówczas od razu należy podjąć stosowne kroki. Nawet jeśli znajdziesz kartę w tym miejscu, w którym ją zostawiłeś, nie ryzykuj jej używania. Ktoś przed Tobą mógł bowiem spisać z niej dane, skraść środki itp. Gdybyś upomniał się o nie dopiero po jakimś czasie od zajścia, bank mógłby nie uznać reklamacji.

Co więc należy zrobić? Pierwszym krokiem jest zastrzeżenie karty, które uniemożliwi ewentualnemu znalazcy jej używanie. Zastrzec kartę możesz zarówno poprzez infolinię, jak i bankowość elektroniczną, np. w aplikacji mobilnej. Od razu sprawdź też, czy z rachunku nie zniknęły jakieś środki. Następnie konieczne będzie złożeniu wniosku o wydanie nowej karty. 

5/5 - (1 oddanych głosów)